morr. okej jag är lite arg nu

"Jag frågade mamma idag om vi kunde skaffa hund och hon sa - ja visst vilken ras vill du ha.
det ska bli kul att få hund för jag har inte haft djur sen min hamster dog när jag var 7"

-taget från en blogg som jag läste...

jag blir förbannad, det är galenskap....
seriöst, jag klarar inte med min ilska.


måste säga att jag är förbannad på de personer som skaffar hund, elelr katt, eller häst, eller vad som helst bara sådär.
och sedan när dom är less på djuret säljer dom det bara, det gör mig arg.
det är en individ, ett djur som kommer älska dig om du behandlar hon/han rätt.
jag har 4 råttor och en katt, jag har fullt upp med dom, jag ger mina råttor så mycket frihet jag har möjlighet till.
mina råttor är typ min värld, skulle aldrig tänka mig sälja dom för jag blir less på dom.
min katt, jag är så förbannat irriterad på han ibland, men säljer jag han för det? nej.. möjligen skulle det vara skönt för honom att bo på landet. men jag tänker inte kasta iväg honom på en gång bara för jag har problem, inget är ju hans fel.

och sen en annan sak, när ett barn/tonnåring frågar sin förälder "mamma kan jag få en kanin"
och den får det, eller en hund, en häst, whatever.. vad det är för djur spelar ingen roll.
när det står på internet eller i böcker att vissa djur är lättskötta så ljuger dom, jag blev talad om för att marsvin var det lättaste djuret man kunde ha.. VET NI HUR MYCKET MARSVIN KRÄVER?
det är inte lätt, det står i böcker att till och med småbarn kan ha ansvaret för dom så länge en vuxen finns som stöd.
det är inte alls så att ett barn kan klara ett marsvin själv.. ett marsvin lever i FLERA år.
samma sak med råttor, folk säger att dom är lätta.. vet ni vad, det är som en hund... okej du behöver inte rasta en råtta.
men en råtta måste komma ut den med, den måste få motion, få stimulans, få kärlek, och du kan lära en råtta nästan vad som helst.
jag vet så GALET många som ska få hund bara för att dom har tjatat LITE på sina föräldrar.
vill ni ha hunden sen när ni ligger i sängen med magsjuka eller influensan och måste gå ut i 25 minusgrader?
eller vill ni ha den när det har gått ett tag och dina vänner frågar om du kan resa bort över helgen till en stuga med dom, och du kan inte ta med dig hunden för du har kompisar som inte tål pälsdjur och du måste hitta djurvakt men hittar ingen och måste därför stanna hemma?
vill du bli så begränsad att du inte kan göra vad du vill?

innan du/ni skaffar ett djur måste du/ni tänka igenom så förbannat mycket.
jag har gjort misstag förut och hatar mig själv för det, men nu gör jag allt jag kan för att ge andra djur det bästa jag kan ge dom.

om jag hade fått en hund när jag hade tjatat om det när jag var 5 år gammal så hade hunden inte mått bra.
eller när jag var tio, till och med när jag var 13 och 15.. det är inte lätt med hund, men måste offra en del av sig själv.
skulle jag ha fått häst när jag bad om det hade mamma fått ta hand om den när jag inte orkade längre, hon hade hamnat på sjukhus pga allergin och vi hade fått sälja den.
hade jag fått en kanin, hade vi blivit tvungen att sälja eller avliva den.

jag har lärt mig en hel del, och kommer alltid att tänka igenom saken väl innan jag skaffar ett djur.
för ett djur har ett liv, det är inte bara en leksak, djur har faktiskt känslor.



---------------------------------
lite bilder på mina nuvarande och bortgångna djur.
Och på hunden hugo som jag älskar till max!

på dom två sista är det chilou och Nicco som båda är döda.

bild fotad idag för jag tvingade bror att ta kort på prosper när han låg på tygg i min famn.








okej jag erkänner, jag kanske är LITE avis för att alla får hundar men inte jag, men man ska ändå tänka efter.
jag vill inte skaffa hund förän jag har ekonomin, för det är så galet dyrt.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback